Lekcja 7: Relacje a szczęście (Wstęp)


Nauka o Szczęściu – kurs Uniwersyt Berkeley


Lekcja 7: Relacje a szczęście (Wstęp)


Brene Brown powiedziała kiedyś, że „Jesteśmy tu po to, by nawiązywać relacje. To daje nam poczucie sensu i celowości”.


Ed Diener i Martin Seligman przeprowadzili badania „Bardzo szczęśliwi ludzie” („Very happy people”) - badali osoby pod kątem ich poczucia szczęścia. Główny wniosek, który nasuwa się po tych badaniach jest taki, że osoby które określają siebie jako bardzo szczęśliwe mają bogate i satysfakcjonujące relacje oraz spędzają relatywnie mało czasu samotnie w porównaniu do osób, które mają średni poziom szczęścia.

Takie relacje są koniecznym, ale nie wystarczającym warunkiem, aby być szczęśliwym. Innymi słowy – jeśli nie zbudujesz w swoim życiu wartortościowych, karmiących Cię relacji – mało prawdopodobne, żebyś był bardzo szczęśliwą osobą.

Inne badanie sprawdzało powiązania między poziomem szczęścia a liczbą przyjaciół. I znów – osoby, które raportowały większą liczbę przyjaciół (friends) określały się jako bardziej szczęśliwe w porównaniu do tych, którzy mieli mniej przyjaciół.

Mihaly Csikszentmihalyi stworzył termin przepływu („flow”) u ludzi. Dokładnie o tym będzie mowa później. Kiedy badał flow pytał ludzi, co robią codziennie i co kontrybuuje do ich poziomu szczęścia. Okazało się, że to, co w największym stopniu przyczynia się do podniesienia poziomu szczęścia to rozmowy z przyjaciółmi.

Kolejny badacz Dan Kahneman na uniwersytecie w Princetown stworzył metodę badania poziomu dobrobytu pod nazwą The daily reconstruction method. Upraszaczając - w badaniu chodziło o przypomnienie sobie wydarzeń w ciągu dnia i uczuć, jakie budziły. Największy przypływ pozytywnych emocji to – relacje intymne, a zaraz potem przebywanie z ludźmi. Te wszystkie wyniki badań jasno pokazują, że jesteśmy najszczęśliwsi, kiedy przebywamy wśród ludzi, którzy są dla nas ważni. Z tego czerpiemy wielką satysfakcję.

I jeszcze dla porównania – jeśli spojrzymy na badania braku kontaktów z innymi ludźmi, czyli samotności – to okazuje się, że samotność ma fatalny wpływ na nasze życie. Brak bliskich kontaktów wpływa negatywnie zarówno na ciało i psychikę. Osoby samotne mają więcej stanów zapalnych, ich układ odpornościowy działa słabiej i często mają problem ze snem.

Matt Lieberman i Naomi Eisenberger z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles badali w jaki sposób mózg reaguje na wykluczenie społeczne. Okazuje się, że mózg odbiera samotność tak samo, jak ból fizyczny. Mówiąc precyzyjnie – za ból fizyczny i samotność odpowiada ta sama partia mózgu, odczuwamy to tak samo boleśnie. 


Kolejny tekst:
Lekcja 8: Dzieciństwo a szczęście

Poprzedni tekst:
Lekcja 6: Co wpływa na poziom szczęścia?


[Nauka o Szczęściu to kurs zaprojektowany przez UC Berkeley's Greater Good Science Center. To pierwszy kurs, który opierając się na badaniach naukowych i wynikach badań – daje jasne wskazówki (poparte dowodami naukowymi) – co zrobić, żeby być bardziej szczęśliwym. Jestem studentką tego kursu i w poniższych tekstach dzielę się wiedzą, którą zdobywam zapoznając się z materiałami na courses.edx.org]

Zapraszam na pierwszą bezpłatną sesję coachingową. Porozmawiajmy o tym, co chcesz osiągnąć i jak mogę Cię wesprzeć. Zadzwoń lub napisz: Sylwia Zawada, Associated Certified Coach (ACC), Warszawa, tel. 795 069 695 lub e-mail: sylwia.zawada at gmail.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz