Lekcja 9: Interakcje społeczne a szczęście


Nauka o Szczęściu – kurs Uniwersyt Berkeley


Lekcja 9: Dlaczego interakcje społeczne podnoszą poziom szczęścia?


Żeby znaleźć odpowiedź na to pytanie Dacher i Emiliana, sięgają między innymi do badań nad ewolucją i psychologią. 

Ewolucyjnie łatwiej było przetrwać w grupie niż pojedynczo – stąd nasze ciała są tak zaprogramowane, by nagradzać nas i tym samym wzmacniać zachowania, które zwiększają szansę na przeżycie. Dacher powołując się między innymi na badania: Edward O Wilson, The Social Conquest of Earth; Irenäus Eibl-Eibesfeldt – europejskiego etologa oraz Franza Devaul dowodzi, że jesteśmy (ludzie jako gatunek) wyjątkowo społeczni. Przywołuje cztery cechy, które wyróżniają nas od innych gatunków:

  • opiekujemy się sobą wzajemnie, dajemy wsparcie – przede wszystkim dzieciom, które nie są w stanie przetrwać bez opieki, ale też sobie wzajemnie, kiedy jest to potrzebne. I mamy to wpisane w DNA tak mocno, jak rzaden inny gatunek
  • jesteśmy jako gatunek bardzo egalitarni – łatwo dzielimy się zasobami, uznajemy że wszyscy mamy takie same potrzeby (artykuł Chrisophera Bomba z 1993, za który otrzymał nagrodę z antropologii)
  • dążymy do zgody -  Franz Devaul w swoim badaniu wykazał, że w przypadku konfliktu wcale nie szukamy separacji (taka była teza), ale wprost przeciwnie – szukamy kontaktu, ponownej harmonii
  • jesteśmy hiperskoordynowani – odzwierciedlamy stany emocjonalne innych osób – ziewanie wywołuje ziewanie, śmiech – śmiech, płacz – płacz. Taka synchronizacja była konieczna do przetrwania – na przykład podczas wspólnego polowania, wszyscy musieli się zgrać.

To co charakterystyczne dla zmian społecznych w ostatnich 30 latach to znaczny wzrost liczby osób samotnych – trudno jest utrzymać stabilne małżeństwo, amerykańskie dzieci więcej czasu spędzają oglądając telewizję niż rozmawiając z rodzicami, mamy mniej przyjaciół niż kiedyś. To świadczy o tym, że znacznie rzadziej doświadczamy karmiących kontaktów społecznych, które są jednym z najważniejszych elementów szczęścia.

Kolejny tekst:
Lekcja 10: Style przywiązania a szczęście

Poprzedni tekst:
Lekcja 8: Dzieciństwo a szczęście


[Nauka o Szczęściu to kurs zaprojektowany przez UC Berkeley's Greater Good Science Center. To pierwszy kurs, który opierając się na badaniach naukowych i wynikach badań – daje jasne wskazówki (poparte dowodami naukowymi) – co zrobić, żeby być bardziej szczęśliwym. Jestem studentką tego kursu i w poniższych tekstach dzielę się wiedzą, którą zdobywam zapoznając się z materiałami na courses.edx.org]

Zapraszam na pierwszą bezpłatną sesję coachingową. Porozmawiajmy o tym, co chcesz osiągnąć i jak mogę Cię wesprzeć. Zadzwoń lub napisz: Sylwia Zawada, Associated Certified Coach (ACC), Warszawa, tel. 795 069 695 lub e-mail: sylwia.zawada at gmail.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz