Czy jestem szczęśliwa / szczęśliwy w pracy?

Kiedy trafiłam na artykuł o Bhutanie, gdzie mierzy się Szczęście Krajowe Brutto, a nie Produkt Krajowy Brutto - doznałam oświecenia. Zrobiłam research. Okazało się, że temat szczęścia jest bardzo popularny nie tylko w Bhutanie, ale na całym świecie. 


Miałam wrażenie, że wszyscy mówią o szczęściu, również w kontekście biznesowym. Szczęście i spełnienie w pracy to już nie jest fanaberia - ludziom nie wystarcza wykonywanie jakakiejkolwiek pracy – chcą wolności w tym, co i jak robią; poczucia, że się rozwijają, że są coraz lepsi oraz wyższego celu, dla którego to robią*.

Myli się ten, kto uważa, że ludzie pracują głównie dla pieniędzy. Codziennie spotykam osoby, które są na etacie od kilku lat, są kompetentni, dobrze zarabiają, czasem mają rodziny, czasem nie - i czują że utknęły. Że nie chcą tak dalej. Że ta „dobra” praca nie daje im spełnienia i że chcieliby przeznaczyć swoje życie na wspieranie czegoś, co jest dla nich głęboko ważne.

Z raportu Małgorzaty Skorupy „Poczucie szczęścia w pracy. Skąd się bierze i jakie zawody dają najwięcej satysfakcji?”* (na bazie brytyjskiego badania "The Career Happiest Index”) – wynika, że najszczęśliwsze w pracy są kwiaciarki i ogrodnicy. Twierdzą, że praca daje im radość. Pracownicy biurowi dla odmiany z trudem znajdują sens w tym co robią (tylko 45%), często są zestresowani i nie widzą możliwości dalszego rozwoju.

Wyniki raportu wyraźnie wskazują, że środowisko pracy, które istnieje w większości firm – już się nie sprawdza. Przyszedł czas na tworzenie takiej kultury, w której ludzie czuliby, że na pytanie króla Bhutanu o to, „w jakim stopniu jesteś zadowolony ze sposobu, w jaki każdego dnia spędzasz czas” ze spokojem odpowiadają – „w dużym stopniu”.

Możnaby sobie zadać kolejne pytanie - Czy szczęście jest komercyjne? I tutaj, ku mojemu wielkiemu zadowoleniu mogę powiedzieć „Tak, jest komercyjne!” Szczęście jest ważne w biznesie. Posłużę się przykładem 2 firm: sieci hoteli „Joie de Vivre”  i sklepu online „Zappos”. Obie firmy mają się świetnie i w obu chodzi o coś więcej, niż o robienie biznesu w sensie czysto finansowym.

Chip Conley*** jest właścicielem sieci hoteli „Joie de Vivre” (Radość życia). Założył je i rozwijał, bo był przedsiębiorczy, bo wiedział jak, ale miał też inny cel – chciał realizować swoją misję życiową, która jest też misją firmy - „Tworzyć  przestrzeń do celebrowania radości życia” („creating opportunities to celebrate the joy of life”). Chip Conley zastosował wyjątkową strategię działania - zaadaptował piramidę Maslowa na potrzeby biznesu i w czasach kryzysu, kiedy większość firm upadała - potroił zyski. Osiągnął to, bo w tym trudnym czasie nie koncentrował się wyłącznie na zarabianiu pieniędzy (przetrwaniu, które jest na samym dole piramidy), ale na kulturze organizacyjnej i misji, która inspirowała i nadawała znaczenie pracy (szczyt piramidy).

Innym przykładem jest firma Zappos założona przez Tony'ego Hsieha. Również w tym wypadku pracowników przyciąga i utrzymuje misja firmy „generowanie szczęścia – sposobem na zysk, pasję i cel” („Delivering Happiness - A Path to Profits, Passion, and Purpose”****) i kultura organizacyjna – brak procedur, zachęcanie do bycia sobą, tworzenie efektu wow zarówno z klientami, jak i partnerami biznesowymi. Misja nie jest tylko martwą formułką – to cały ruch społeczny obejmujący firmę, ale również książkę, eventy, wykłady. Zappos można odwiedzić w Las Vegas i doświadczyć, jak się tam pracuje.

Oczywiście można powiedzieć, to wszystko w USA, u nas w Polsce jest inaczej... I w dużym stopniu to prawda. Nie zmienia jednak faktu, że niezależnie od szerokości geograficznej organizacje, które żyją zgodnie z przyjętymi wartościami, mają inspirującą wizję i przyjazną ludziom kulturę organizacyjną przyciągają talenty, ludzi, którym zależy, pasjonatów – i wzbudzają zaangażowanie i lojalność wykraczającą poza rozsądek. 

Źródło: Artykuł został opublikowany w “Personelu Plus” nr 1/2014. Link do strony miesięcznika: http://www.profinfo.pl/hr-kadry/wynagrodzenia/p,personel-plus-prenumerata,39349.html

Bibiografia
*D. Pink, Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Warszawa 2011.
**M. Skorupa, Raport: Poczucie szczęścia w pracy. Skąd się bierze i jakie zawody dają najwięcej satysfakcji?, 3 października 2013 http://zdrowie.gazeta.pl/Zdrowie/1,105912,12956654,Raport__Poczucie_szczescia_w_pracy__Skad_sie_bierze.html, dostęp 30 października 2013.
***Ch. Conley, Measuring what makes life worthwhile, 21 czerwca 2010,
http://www.ted.com/talks/chip_conley_measuring_what_makes_life_worthwhile.html, dostęp 30 października 2013.
****T. Hsieh, Delivering happiness, New York 2013.

Zaproś mnie do wsparcia Twoich marzeń. Zapisz się na bezpłatną pierwszą sesję: Sylwia Zawada, Certified Coach CoachWise™, Warszawa, tel. 795 069 695 lub e-mail: sylwia.zawada at gmail.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz