Zasady pracy w coachingu


W coachingu jest kilka fundamentalnych zasad, na których opiera się cały proces.


Podstawą coachingu jest poufność 

Coaching może zaistnieć tylko wtedy, kiedy klient jest gotowy przyjrzeć się tematowi z każdej strony.. Mogą to być i często są - aspekty prywatne, tematy, o których trudno jest rozmawiać. Nawet jeśli chodzi o coaching biznesowy, często okazuje się, że tak naprawdę problem leży właśnie w prywatnej sferze życia klienta. I problem prywatny ma przeniesienie również na pracę.

Coach powinien przedstawić klientowi transparentne zasady dotyczące poufności. Szczególnie jeśli za coaching płaci firma klienta. Wszystko, co klient mówi - jest poufne. Jeśli jakikolwiek raport jest przesyłany do pracodawcy - to klient musi go najpierw zaakceptować. Coach jest dla klienta.

Zaufanie - czyli to klient zna rozwiązanie

W postawie coacha bardzo ważne jest zaufanie do klienta, pewność, że to klient zna rozwiązanie. Coach niczego nie sugeruje - jego zadanie polega na zadawaniu właściwych pytań, między innymi pozwalających klientowi zobaczyć temat z różnych perspektyw.

Klient przychodzi na sesję nie znając odpowiedzi i z przekonaniem, że spotkanie z coachem pozwoli je znaleźć. Idzie z przekonaniem, że odpowiedzi już ma, tylko ich jeszcze nie widzi. Coaching to potężne narzędzie!

Nie ma oceny ani innych celów, poza celami, które wyznacza klient 

Czasami podczas pierwszej rozmowy coachingowej, gdzie sponsorem jest pracodawca, a klient nie miał wcześniej coacha, powstają obawy, co do roli coacha. To bardzo delikatny temat - z jednej strony coach ma cele do osiągnięcia narzucone przez pracodawcę, z drugiej strony cele własne klienta.

Pierwsze pytanie, które się w tej sytuacji pojawia to: “Co, jeśli moje [klienta] cele są inne? Jeśli nie zgadzam się z celami pracodawcy?” Coach zawsze pokazuje klientowi cele sugerowane przez pracodawcę i razem z klientem pracuje nad wpisaniem celów klienta w cele pracodawcy. Jeśli występuje jakaś sprzeczność, klient nie zgadza się z jakimś celem, uważa, że to za dużo / nie jest z zakresie obowiązków lub ma jakiekolwiek inne wątpliwości - zawsze może porozmawiać o tym z pracodawcą. Poza tymi celami klient może też dodać swoje własne cele. Coach jest dla klienta.

Coaching dotyczy całej osoby klienta, nie wycinku jego życia

Sesja coachingowa dotyczy zazwyczaj jednego wątku - ale ten wątek jest wpisany w “system życia”, w mapę klienta - co oznacza, że dany wątek ma zazwyczaj przełożenie na życie zawodowe, rodzinne, prywatne... Że wnosi w życie klienta jakości na różnych poziomach - określone emocje, obowiązki, wyzwania intelektualne.

Nie ma czegoś takiego jak wyłącznie sfera zawodowa lub prywatna, jeśli w pracy jest źle a w domu dobrze - to przynosimy do domu stresy. Jeśli w domu jest źle, to możemy “uciekać w pracę”, itd.

Z drugiej strony, jeśli podejmiemy wyzwanie w jakimkolwiek obszarze, np. w pracy - to, czego się nauczymy, wykorzystujemy potem również w innych sferach (np. skuteczne rozmowy handlowe w pracy mają proste przełożenie na nasze rozmowy prywatne - łatwiej jesteśmy w stanie wynegocjować zniżkę w biurze podróży lub przekonać znajomych, by wieczorem wyjść do pubu a nie do kina).


Rozwój w jednej sferze życia pociąga za sobą całościowy rozwój człowieka.

Coach i Klient są partnerami

To znaczy, że są równi, że występują w pozycji “Ja jestem OK, ty jesteś OK”. Coach i klient mają inne zadania podczas sesji coachingowej, ale oboje zmierzają do jednego celu. Partnerstwo jest świadome, celowe i oparte na wzajemnym szacunku. Nawet, jeśli coaching jest prowadzony w miejscu pracy, a pomiędzy klientem i coachem jest zależność hierarchiczna, nie może to prowadzić do sytuacji, w której “silniejszy coach” pomaga “słabszemu klientowi”.

Coaching koncentruje się na przyszłości 

Klient zazwyczaj chce zmiany lub / i poprawy - w karierze zawodowej, życiu osobistym albo po prostu szuka czegoś nowego. Aby to znaleźć, konieczne może być odwołanie się do przeszłości, jednak coaching koncentruje się na przyszłości - na tym, jak klient chce, żeby było oraz co trzeba zrobić, aby to osiągnąć.

Koncentracja na przyszłości podnosi energię i motywację. Nie analizujemy tego, co nie działa, na co nie mamy wpływu, co nas denerwuje - wprost przeciwnie - malujemy wizję życia takiego, które będzie nas w pełni satysfakcjonowało, planujemy działania, które zbliżają nas do tego celu i działamy, aby to się mogło stać.

Koncentracja na sprawach, na które mamy wpływ daje wielką siłę i motywację.


Zaproś mnie do wsparcia Twoich marzeń. Zapisz się na bezpłatną pierwszą sesję: Sylwia Zawada, Life & Business Coach, Warszawa, tel. 795 069 695 lub e-mail: sylwia.zawada at gmail.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz