Zadawanie pytań
Odpowiedzi podczas sesji uzyskuje się przez zadanie odpowiednich pytań we właściwym momencie. Są to pytania otwarte, neutralne, dostosowane do klienta, zorientowane na osiągnięcie celu sesji, ujęte w konkretną strukturę.
Przykłady pytań:
- Co jest dla ciebie ważne?
- Co Cię zazwyczaj powstrzymuje przez wyjściem z pracy o czasie?
- Jak sądzisz, co mogłoby pomóc w tej sytuacji?
- W jaki sposób mógłbyś to zrobić?
- Kto Cię w tym wspiera?
- Czego potrzebujesz, żeby to zrobić?
- Jak się czujesz z delegowaniem zadań w pracy?
- Ile czasu przeznaczasz na sprawy, które są dla Ciebie ważne?
- Jak sobie radzić z przeszkadzaczami?
To proste pytania, które bardzo często pokazują, że pod powierzchnią np. “nie mam na to czasu” kryje się coś zupełnie innego, np. “nie chcę tego robić, nie uważam tego za priorytetowe, to niezgodne z moimi osobistymi wartościami”. Coaching pozwala odkryć prawdziwe przyczyny i poszukać rozwiązań.
Aktywne słuchanie
Dobry coach słucha się na wielu poziomach:
- tego, co klient mówi
- jak to mówi (z entuzjazmem, bez przekonania)
- co w tym czasie mówi jego ciało (przyspieszony oddech, pocieranie rąk, błyszczące oczy ),
- jak się czuje (jest spięty, rozluźniony, pełen pasji)
Często to, co brzmi w słowach lekko i bezproblemowo w mowie ciała i emocjach może mieć zupełnie inny wydźwięk. Klient nie zawsze jest świadomy tych niespójności odpowiednie pytanie pozwala mu zobaczyć daną sytuacje z innej perspektywy.
Odwzorowywanie
To bardzo ważny element rozmowy coachingowej wynikający z aktywnego słuchania. Polega na podawaniu klientowi hipotez do sprawdzenia, pozwala klientowi przyjrzeć się lepiej temu, co właśnie powiedział na którymś z poziomów, np. kiedy klient
- właśnie awansował i kiedy o tym mówi bez entuzjazmu - coach podaje to klientowi mówiąc na przykład: “mówisz o awansie bez entuzjazmu. Gdzie tkwi przyczyna?”
- mówi: “W szczęściu zawsze ukryte jest nieszczęście” - pokazuje nam pewne przekonanie (świadome lub nie). Wtedy coach odwzorowuje to przekonanie: “To brzmi, jakby szczęście nie zależało od nas”
Wspieranie
Coach docenia wysiłki klienta, wspiera go w wyznaczaniu kolejnych kroków i podejmowaniu kolejnych kroków. Mówi na przykład: "To wymagało odwagi" albo "Jesteś dużym wsparciem dla swoich ludzi".
Dzięki temu klient wie, że jego starania zostały zauważone, zrozumiane i docenione. Ma skrzydła, aby dalej podążać swoją drogą.
Podsumowanie
W czasie sesji i na zakończenie bardzo pomaga sprawdzanie z klientem, czy i w jakim stopniu sesja spełnia jego oczekiwania. To pomaga skoncentrować się na osiągnięciu celu i działa motywująco pokazując, że klient odkrywa odpowiedzi, które są dla niego ważne.
Zaproś mnie do wsparcia Twoich marzeń. Zapisz się na bezpłatną pierwszą sesję: Sylwia Zawada, Life & Business Coach, Warszawa, tel. 795 069 695 lub e-mail: sylwia.zawada at gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz